Interessant voor u

Top 3 gezochte pagina's

Contact

  • Bel 0172 503 250
  • Routebeschrijving
Bezig met zoeken...
10 september 2020

Bedrijf verkopen in coronatijd: 5 aandachtspunten

Ondernemers worden hard geraakt door de coronacrisis. Zeker ondernemers die op het punt stonden om hun bedrijf te verkopen. Zij vragen zich onder meer af wat de gevolgen voor de verkoop zijn van (tijdelijke) steunmaatregelen, hoe men het bedrijf waardeert tijdens de crisis, of uitgangspunten / intenties die pre-corona zijn afgesproken nog gelden en welke extra maatregelen moeten worden genomen. Uiteraard blijft het verkoopproces in de basis hetzelfde. Wel moet u rekening houden met een aantal zaken. In dit blog behandelen we vijf aandachtspunten bij het verkopen van een bedrijf in coronatijd.

#1 De impact van Covid-19 op uw onderneming

Voordat u een informatiememorandum kunt opstellen en op zoek kunt naar potentiële verkopers, moet u een aantal extra voorbereidingen treffen. Potentiële verkopers zullen willen weten wat de impact van de coronacrisis is op uw onderneming, klanten en leveranciers, zowel op de korte als de lange termijn. De potentiële koper zal hier uiteraard zelf onderzoek naar doen, maar om een goede risicoanalyse te maken en verrassingen te voorkomen, is het raadzaam om ook zelf onderzoek te doen naar de impact van Covid-19.

#2 Uw bedrijf verkoopklaar maken

Uw bedrijf verkoopt makkelijker als deze aantrekkelijk is voor de verkoper. Bekijk hoe u uw onderneming, ook in tijden van corona, aantrekkelijk(er) kunt maken, bijvoorbeeld door aanpassingen in het bestuur, management, de rol van aandeelhouders, de fiscale en juridische structuur of de rechtsvorm. Zorg dat de interne organisatie op orde is, van inzicht in de looptijd van contracten en actuele vergunningen tot een goed geregeld debiteurenbeheer, en er een duidelijke bedrijfsstrategie is. Probeer daarnaast de impact van de coronacrisis op uw financiële huishouding zo goed mogelijk in kaart te brengen. In sommige gevallen kan een wijziging van rechtsvorm ook fiscale voordelen opleveren. Laat u hierover adviseren door een fiscalist.

#3 Waardebepaling

Een belangrijke vraag bij bedrijfsverkoop is wat het bedrijf waard is. Op basis van de financiële gegevens kan de bedrijfswaarde met allerlei methoden worden bepaald, maar ook andere factoren, zoals synergievoordelen en de positie op of toegang tot de markt, spelen een rol. Voor de koper zullen vooral de verwachte toekomstige opbrengsten een rol spelen en die worden mogelijk beïnvloed door de coronacrisis. De impact van het coronavirus op de bedrijfswaarde zal verschillen per branche en ook binnen een branche kunnen tussen ondernemingen (grote) verschillen zijn. Kijk daarom niet alleen naar de situatie in de branche, maar ook naar andere aspecten. Een adviseur corporate finance of account kan u helpen bij de waardering van uw onderneming.

#4 Onderhandelen en risico's verdelen

Als u een potentiële koper hebt gevonden, kunt u gaan onderhandelen over bijvoorbeeld de koopprijs en het verdelen van de risico's. Door de coronacrisis kunnen deze onderhandelingen een andere uitkomst hebben dan normaliter verwacht zou kunnen worden. Zo is mogelijk de bereidheid tot betaling van hoge koopprijzen lager, wordt de koopprijs mogelijk (deels) uitgesteld betaald of afhankelijk gemaakt van de ontwikkelingen binnen het bedrijf en is beperking van de aansprakelijkheid en verdeling van de risico's een nog groter aandachtspunt. Schakel een adviseur in om u te ondersteunen bij de onderhandeling met de koper, maak een duidelijke rolverdeling en spreek vooraf de strategie en tactiek goed door.


#5 Neem geen overhaaste beslissingen

Veel ondernemers vinden het moeilijk om afscheid te nemen van hun onderneming. Geef uw emoties en die van andere betrokken de ruimte in het hele proces, maar neem uw emoties niet mee naar de onderhandelingstafel. Neem geen overhaaste beslissingen en verkoop niet als het niet goed voelt. Bereid de verkoop goed voor en neem de tijd, dit zorgt voor rust en voorkomt overhaaste beslissingen. Win advies in over fiscaliteiten, financiën en de juridische positie om verrassingen te voorkomen en geen formaliteiten over het hoofd te zien.

Onze advocaten begeleiden u, ook in tijden van corona, in het hele verkooptraject. We onderhouden het contact met verschillende adviseurs, nemen de vastlegging van de afspraken op ons en doen namens u de onderhandelingen. Lees meer over onze specialisten ondernemingsrecht.