12 februari 2019

If it sounds too good to be true

LCD tv’s voor € 99, hoogslapers voor € 24 of € 85, een kapitale Cartier ketting van € 402. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, toch? En dat bleek het ook. In het juridische verkeer geldt een zekere mate van zelfredzaamheid voor de consument. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.

Lijn in de jurisprudentie: zelfredzaamheid

De gevallen zijn niet lukraak gekozen. In drie rechterlijke oordelen kwam de rechter telkens tot hetzelfde oordeel. In het eerste geval speelde de koop van LCD tv’s op de website van Otto. Door een foutje in de programmatuur was de prijs voor de wandsteun (€ 99) geplakt bij de tv, die een straatwaarde van € 899 kende. In het tweede geval verkocht Leen Bakker hoogslapers van een fancy Deens merk, die een normale waarde tussen € 329 en 499 vertegenwoordigden. Per abuis verschenen de hoogslapers voor € 24 respectievelijk € 85 op de website. In het derde geval was een witgouden 18 karaats ketting van Cartier met 176 briljant geslepen diamanten bij De Bijenkorf verkeerd geprijsd en werd aangeboden voor
€ 402 in plaats van € 40.200. Foutje bedankt of op de blaren zitten voor de winkelier?

In alle drie de gevallen trok de consument aan het kortste eind. Een consument die een niet-alledaagse aankoop, zoals die van een tv, een hoogslaper of een ketting, gaat doen mag geacht worden zich globaal te oriënteren, aldus de rechter in alle drie de gevallen. Onder globaal oriënteren wordt in ieder geval verstaan een onderzoek naar de vragen: wat heb ik nodig en wat gaat me dat kosten? Een dergelijke globale oriëntatie moest in alle drie de gevallen bij de consument tot het inzicht leiden dat de gevraagde prijzen te laag waren om waar te zijn. Juridisch vertaald: de consument mocht er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de genoemde prijzen het daadwerkelijke aanbod van de winkelier waren. Daarvoor is meer nodig, zoals de aankondiging dat kortingen van meer dan 90% worden gegeven of “opheffingsuitverkoop” of “moet weg tegen iedere prijs”.

Tips

Voor de consument geldt: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Trap er dan niet in. Voor de winkelier die een fout ontdekt: herstel deze fout zo snel mogelijk en beken direct kleur naar de consument. Dan is de schade te overzien.

Meer informatie

Vragen naar aanleiding van dit artikel? Voor meer informatie kunt u gerust contact opnemen met mr. drs. Jan Spanjaard via telefoonnummer 0172 - 503228 of per e-mail j.spanjaard@lgga.nl.

Wilt u in de toekomst op de hoogte worden gesteld van onze artikelen en gratis kennissessies? Schrijf u dan hier in voor onze driemaandelijkse nieuwsbrief.